PROJECT DESCRIPTION
Aalborg har altid været en by i udvikling, som har formået at adaptere sig og drage nytte af de nye muligheder teknologien og byens geografiske placering har kunnet tilbyde. Udviklingen fra arbejderby til vidensby og nu kulturby er sket indenfor en kort årrække og viser viljestyrken i både kommunen, men også regionen, hvor grænserne kommunerne imellem let udviskes. Dette sker for at skabe et stærkt fælles Nordjylland i processen for at omfavne dens lange historie og kultur. Derfor er det oplagt at bygge videre på de store kunstneriske traditioner, evner og potentialer, som ses her, både nye som gamle. Alt fra de verdensberømte skagensmalere, til de moderne gavlmalerier der klæder Aalborg i farverige værker, og som binder geografiske steder sammen med historiske minder.
Med hastige skridt tydeliggøres imaget som kulturby for udefrakommende, med monumenter som Nordkraft, Utzon Centeret, Kunsten og Spritten. Der er allerede sket meget på den kulturelle front i byen, og nogle vil mene, at den er ved at nå et mætningspunkt, før den overhovedet er kommet ordentligt i gang.
Kunsten har endnu ikke et epicenter i Nordjylland, hvorfra nye kunstnere kan udvikles og udspringe fra, og hvor den almene borger vil kunne komme og blive inspireret af kunsten samt dens processer. Med det nye Kunstakademi, vil regionen blomstre med udviklingen og etableringen af kunst i mange forskellige afarter.
ABSTRACT
I’m creating an art academy in the city center of Aalborg, Nordjyllands Kunstakademi. Aalborg is a city of ever changing according to possibilities given to it by either technology or its geographical location. This has let the city into a variation of images through time, which is now focusing on the cultural life and history of the city, and the region Nordjylland.
The site for the art academy is one of the most historical streets in the city. Along with the changing times of the city, this building has transformed itself from a craftsmen association, to a cinema and now into a furniture store. This program however doesn’t seem to fit within the location in the city, which has left the near context desolated. Therefore it is an interesting topic to investigate how this building could become integrated into the city life and even make a better connection between the adjacent areas.
Nordjyllands Kunstakademi has developed into becoming a negotiation between blending the interests of the city and the interests of the art school. The groundfloor and rooftop is being dedicated for public use, but with programs inherent for the school as well. The body of the school is located from the 1st floor, and has a clear separation of mass backstage areas, and an open courtyard as frontstage. The courtyard is enclosed, and it sets the scene for gatherings of both students, staff and guests around the notion of creating and displaying art.
Analyser
Østfacade
Nordjyllands Kunstakademi
Østerågade 27 bliver genetableret ud fra de historiske bygningsvolumener på sitet. Det er disse der vil danne backstage og rygrad i skolen og den daglige brug. Der er ved genetableringen skabt to bygningsmasser; hjørnebygningen og baghuset. I hjørnebygningen, som ligger Ved Stranden og Østerågade, samles alle elevernes personlige atelierer, som bliver udformet forskelligt afhængig af arbejdsfelt og anciennitet. Disse sikrer liv i hele facaden på flere tider af døgnet, da de studerende altid vil have adgang hertil. Ateliererne opsættes som ydre rammer, hvori eleverne selv kan indrette sig efter ønske. De vil variere fra seks til én mands atelierer, men altid med muligheden for en hvis afskærmning til dit eget private område. Indretningen er underinddelt anciennitet, så de studerende får mere plads og privathed i deres atelierer, jo længere de er i studiet, og jo tættere de kommer på deres afgang.
Baghuset vil huse den administrative del af skolen. Her vil du finde læringsområder som bibliotek og undervisningslokaler, samt kontorer for alle ansatte. På denne måde skabes der en klar og let aflæselig fordeling af skolens områder. Dette giver samtidig muligheden for at lukke den administrative del af ved lukketid, så de studerende frit kan benytte resten af bygningen. Det gavner også både det administrative personale og underviserne at have kontorer i denne bygning, da de her vil have det fulde udsyn til hjørnebygningen og det nyopståede atrium mellem bygningerne. Dette atrium vil agere frontstage i den nye skole.
Som led i aktiveringen af sitet, er det en stor prioritet at skabe naturlige rammer for byens brugere. Derfor hæver jeg atriumgården til første sals højde, således dette bliver grundniveauet for skolen, og stueetagen derved kan dedikeres til mødet mellem skolen og byen; byens brugere og de studerende.
Fra indgangspartiet på grundplan byder en stor åben trappe velkommen til atriet, hvor kunsten er omdrejningspunkt. Både det færdige arbejde, men i ligeså stor grad processen for tilblivelsen af kunsten. I atriet indbygges en let konstruktion, som skal facilitere platforme for udstilling, formidling og bearbejdelse af kunsten i alle dens processer. Dertil vil denne lette konstruktion agere infrastruktur og binde backstage områderne sammen på tværs af atriet. På denne vej op igennem den lette konstruktion kommer man igennem flere forskellige udstillingsformater. Den nye tagkonstruktion samler hele bygningsmassen under sig. Taget er udarbejdet med en række ovenlys, der generøst og specifikt fordeler lys til bygningens faciliteter og etager. Yderligere finder man at trappen fortsætter til tagetagen, som skabes som en offentlig bypark. Den tydelige fordeling af front- og backstage i skolen, gør det let for den uindviede at finde sin rette vej op igennem bygningen uden at føle sig påtrængende.
På stueplanen, som er blevet frilagt grundet hævningen af atriumgården, placeres både butik og café, som for den almene borger er velkendte programmer, der virker umiddelbare at indtage. Bagtil mod baggården i stuen indrettes værksteder, som vil være til primær brug for skolens elever, men også agere base for aftenskoler og workshops for andre institutioner og arrangementer i byen.
Arealet foran skolen er også blevet optimeret for at imødekomme de bløde trafikanter. Den før firesporede busgade foran bygningen er blevet indsnævret for at skabe et bredere strøg foran bygningen der leder fra Nytorv til Havnepromenaden. Dertil har vejforløbet fået en større svingkurve for at nedsætte farten for de forbipasserende busser. Den sagtnede fart tilgodeser fodgængerene, der passerer vejen fra det ny udvidede strøg ved hjørnet af akademiet til Toldbodplads. Dette indgreb lægger sig i forlængelse af den vedtagede transformation af Nytorv, der skaber en mere naturlig overgang fra Østerågade til Toldbodplads og med fodgængerene som førsteprioritet på stedet.
Foran bygningen, i skellet mellem strøg og gade og nær ved hovedindgangen, finder man en offentlig elevator. Elevatoren giver direkte adgang til den offentlige taghave, som tilbyder et frodigt grønt frirum med en hidtil uset udsigt udover byens tage. Samtidig agerer den skulpturpark for de studerendes værker, så de besøgende får en unik kulturel oplevelse, der ikke findes andre steder i byen.